12 210 08 78 info@sovaksiegowosc.pl

USA stanowi największą wolnorynkową gospodarkę na świecie, zajmując przy tym drugie miejsce pod względem wielkości importu. Rynek amerykański daje zatem możliwość dostępu do ogromnej liczby odbiorców, co może przełożyć się na znaczący wzrost Twojego biznesu. W poniższym artykule postaramy się przedstawić zasady o jakich należy pamiętać przed rozpoczęciem sprzedaży do Stanów Zjednoczonych.

Największą część zakupów amerykańskich obywateli stanowią dobra inwestycyjne, konsumpcyjne oraz materiały przemysłowe. Eksport towarowy z Polski do USA z roku na rok wzrastał osiągając w 2017 roku wartość 4,53 mld USD (wzrost o 23,8% w stosunku do roku poprzedniego). Z badań wynika, że najważniejszą grupę towarów w polskim eksporcie stanowiły maszyny i urządzenia (42,6%) oraz pojazdy (10,8%).

Decydując się na eksport towarów na rynek amerykański, warto zapoznać się z tamtejszym systemem podatkowym jak i podstawowymi kwestiami związanymi z handlem zagranicznym. Rozpoczynając sprzedaż do USA, musisz pamiętać o następujących kwestiach:

  • Opłaty celne
  • System podatkowy USA
  • Dystrybucja towaru na rynku amerykańskim

Cło w USA – zasady i opłaty

Wiele czynników składa się na ustalenie cła towaru eksportowanego na rynek amerykański. Podstawowymi kryteriami są: rodzaj produktu, jego skład, a także kraj, z którego produkt jest wysyłany. Wysokość opłat celnych poszczególnych towarów, możesz sprawdzić w dokumencie Harmonized Tariff Schedule, zamieszczonym na amerykańskiej stronie internetowej.

Eksportując towary poza granice UE, masz obowiązek dokonania odprawy celnej, która wiąże się ze zgłoszeniem towarów w systemie ECS, umożliwiającym wymianę informacji między urzędami celnymi na terenie całej Unii Europejskiej.

Każdy przedsiębiorca zajmujący się eksportem ma także obowiązek posiadać numer celny EORI, bez którego produkt nie przejdzie odprawy celnej. Nadawany jest on bezpłatnie po złożeniu odpowiedniego wniosku, instrukcję na temat jego uzyskania znajdziesz tutaj: Instrukcja uzyskania numeru EORI

Kiedy jesteś zwolniony z opłat celnych? Poniżej przedstawiamy dwa najpopularniejsze powody:

  • Sprzedając produkt do osoby fizycznej o wartości nie przekraczającej 800 USD
  • Sprzedając produkty przez Amazon FBA, wysyłając towar jednorazowo o wartości niższej niż 800 USD

 

System podatkowy USA

System prawny Stanów Zjednoczonych należy do jednego z najbardziej skomplikowanych, ponieważ składa się z prawa federalnego – obowiązującego na terenie całego kraju oraz stanowego – odrębnego dla każdego z 50 stanów. Wobec tego, przedsiębiorca decydujący się na wkroczenie ze swoimi produktami w rynek amerykański, powinien mieć świadomość trudności związanych z obcym, zupełnie odmiennym od funkcjonującego w Europie, prawem.

 

Numer FEIN

Pierwszym wymogiem, który należy spełnić, rozpoczynając sprzedaż do USA, jest uzyskanie numeru FEIN (Federal Employee Idenficitation Number). Jest to numer identyfikacji podatkowej nadawany przedsiębiorcy lub spółce przez urząd podatkowy IRS. Niezależnie od tego, czy prowadzisz polską spółkę z o.o., czy brytyjską spółkę LTD, numer FEIN jest konieczny do legalnego prowadzenia sprzedaży na terenie USA.

 

Podatki federalne

Pierwszą warstwę systemu podatkowego w USA tworzy podatek federalny. Na tym poziomie wyróżniamy:

  • Podatek dochodowy income tax
  • Podatek od zatrudnienia – employment tax

Prowadząc działalność gospodarczą poza USA, spełniając odpowiednie warunki możesz być zwolniony z obowiązku płacenia podatków federalnych. Jest to możliwe na mocy Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między USA a państwem, w którym zarejestrowana jest Twoja spółka. Polscy przedsiębiorcy podlegają zasadom określonym w umowie zawartej między Polską a USA.

Zgodnie z jej brzmieniem, podatkami federalnymi nie jest obciążona firma, która nie posiada zakładu na terenie USA oraz działa na terenie USA przez przedstawiciela oraz:

  • nie wynajmuje biura w USA,
  • nie zatrudnia pracowników na terenie USA,
  • nie posiada przedstawicielstwa w USA.

Należy jednak pamiętać, że zwolnienie z opłacania podatków, nie ma wpływu na obowiązek składania zeznań podatkowych.

Podatki stanowe a nexus

Powstanie obowiązku odprowadzania podatku stanowego wiąże się z wystąpieniem więzi podatkowej tzw. Nexus. Na podmiot zagraniczny mogą być nałożone podatki dopiero po określeniu minimalnej więzi podatkowej ze stanem, w którym prowadzi działalność. Kryteria brane pod uwagę przy identyfikacji fizycznej obecności naszej firmy w poszczególnych stanach to m.in.:

  • Posiadanie zakładu
  • Zatrudnianie pracowników
  • Posiadanie magazynu
  • Sprzedaż towarów w ramach imprez handlowych
  • Przekroczenie progu wielkości lub wartości sprzedaży różnych w zależności od stanu

Posiadanie więzi podatkowej w danym stanie nakłada na Twoją firmę obowiązek opłacania podatku stanowego Sales Tax.

Regulacje i zasady w zakresie stawki podatku i sposobu jego obliczania ustalane są odrębnie w każdym ze stanów. Podstawowym kryterium ustalenia wysokości Sales Tax jest miejsce pochodzenia produktu bądź usługi – origin-based lub miejsce przeznaczenia – destination-based.

Na mapie umieszczonej poniżej dowiesz się, które kryterium stosowane jest w poszczególnych stanach USA. W pięciu z nich w ogóle nie nalicza się podatku od sprzedaży (Alaska, Oregon, Montana, New Hampshire i Delaware.)

Źródło: Sales Tax 101

Jeżeli dany stan w USA określa stawkę podatku w zależności od “miejsca pochodzenia”, podatek od sprzedaży naliczany jest w miejscu lokalizacji Twojej firmy. Natomiast w stanie stosującym kryterium “miejsca docelowego”, rozlicza się podatek zależnie od tego, gdzie znajduje się kupujący.

Każdy sprzedawca zobowiązany do zapłaty podatku stanowego Sales Tax musi posiadać właściwe pozwolenie tzw. Tax Permit odpowiednio w każdym stanie, z którym wiąże go Nexus. W większości stanów składanie wniosku i opłata odbywa się drogą online.

Dystrybucja towaru na rynku amerykańskim

Magazyn firmy w USA

Barierą, która pojawia się w momencie sprzedaży produktów na teren oddalony od miejsca prowadzonej działalności, jest długi czas dostawy towarów. Mieszkańcy USA oczekują, że zamówienie zostanie zrealizowane w przeciągu 2-3 dni. W związku z tym, aby sprostać wymaganiom swoich kontrahentów, istotne jest podjęcie decyzji o prowadzeniu magazynu na terenie Stanów Zjednoczonych, z którego towar będzie bezpośrednio dostarczany klientowi końcowemu.

Najważniejszym aspektem przy wynajmie powierzchni magazynowej w USA jest lokalizacja magazynu. Jej odpowiedni dobór uwarunkowany jest 2 czynnikami: docelowy port morski/lotniczy oraz odległość od miejsca przebywania ostatecznych odbiorców. Zmniejszenie dystansu między tymi punktami, pozwoli na zoptymalizowanie kosztów transportu i czasu oraz usprawni proces przesyłki produktów z Europy do magazynu w USA i ostatecznie amerykańskiego klienta.

Sprzedaż do USA poprzez Amazon

Przedsiębiorca zagraniczny, który zamierza rozpocząć sprzedaż przez Amazon, może skorzystać z dwóch opcji logistycznych dystrybucji towaru:

  • Amazon FBA – towar dostarczany bezpośrednio do magazynu Amazon na terenie USA
  • skorzystanie z zewnętrznej firmy zajmującej się obsługą logistyczną na terenie USA.

Wspomnieliśmy już na początku, że posiadanie magazynu jest jedną z przesłanek do zaistnienia więzi podatkowej w wybranym stanie. Korzystając z obsługi logistycznej wyspecjalizowanych firm, które posiadają liczne magazyny w wielu miejscach na terenie Stanów Zjednoczonych, możesz zostać zobowiązany do zapłaty podatku stanowego we wszystkich stanach, w których te magazyny się znajdują.

Źródło: Wsparcie Biznesu na rynku USA “Usługa Amazon FBA w USA”

Proces wysyłki towaru przez magazyn FBA wygląda następująco. Towary są wysyłane do magazynu na terenie Stanów Zjednoczonych, następnie mogą być rozprowadzane do innych magazynów należących do firmy Amazon. Z tego względu Twój towar finalnie może być przechowywany na terenie całych Stanów Zjednoczonych.

Kolejną bardzo ważną kwestią jest opłata pobierana przez Amazon za organizację przesyłki do klienta końcowego. Trzeba więc oszacować koszty usług logistycznych, aby ich wysokość nie przekroczyła marży narzuconej na sprzedawane produkty.

Podsumowując, jeśli decydujesz się na rozszerzenie eksportu towarów na teren USA, warto wnikliwie przeanalizować koszty związane z obsługą logistyczną, a także kwestie podatkowe związane przede wszystkim z amerykańskim podatkiem od sprzedaży Sales Tax.

Myślisz o rozpoczęciu eksportu do USA i zastanawiasz się nad tym jaką firmę w tym celu założyć? Napisz do nas lub umów się na bezpłatną konsultację z jednym z naszych doradców: